Het nieuws sloeg in als een bom: Tupperware Brands heeft besloten om de verkooplicentie voor Europa niet te verlengen. Voor velen, waaronder consulenten en trouwe klanten, is dit een enorme verandering. Maar wat betekent dit precies? En hoe ziet de toekomst eruit voor Tupperware-liefhebbers in Europa en in Nederland? In dit artikel neem ik je mee in wat er speelt en welke gevolgen dit heeft.
Wat is er aan de hand?
Het bekende Tupperware, waar we al decennia mee koken, bewaren en organiseren, heeft besloten om zijn verkooplicentie in Europa niet te verlengen. Dit betekent dat de directe verkoop van Tupperware-producten via consulenten, zoals we die kennen, verdwijnt vanaf 5 januari 2025. Dit is de laatste dag dat er een bestelling geplaats kan worden bij o.a. Tupperware België door de consulenten. De exacte redenen zijn niet volledig bekend, maar financiële uitdagingen en een veranderende markt zouden een rol spelen. En mijn persoonlijke visie is dat het waarschijnlijk met de oorlog in Europa te maken heeft. De oorlogen in het Midden-Oosten en de banden van Europa met deze landen. Daarnaast gaat er onder leiding van Trump ook van alles veranderen met de import en export waardoor de kosten daarvan ook gaan stijgen. Ik denk dat deze combinatie maakt dat de nieuwe investeerders van Tupperware Brands het risico nu niet willen nemen om Europa open te houden en daarom deze sluiten.
De impact op consulenten en klanten
Voor de vele consulenten, die hun hart en ziel in de verkoop hebben gestoken, is dit een klap. Zij verliezen niet alleen hun inkomstenbron, maar ook hun connectie met een product en community waar ze vaak jarenlang deel van uitmaakten. Voor klanten betekent dit dat de vertrouwde Tupperware-party’s en de persoonlijke uitleg bij de producten voor een groot deel gaat verdwijnen.
Daarnaast is het voor klanten in de toekomst een stuk lastiger om aan producten te komen. Er zijn wel een aantal mensen die vanuit andere landen de inkoop (willen) doen. Maar dan is het aanbod wel heel anders dan de klanten tot nu toe gewend waren. Nu kon je bestellen en was het na 3-4 weken in huis. Nu kan het zijn dat ze in pre-order moeten gaan bestellen en alleen het huidige aanbod kunnen kopen.
Wat nu?
Het besluit om de verkooplicentie niet te verlengen roept veel vragen op. Worden de producten straks nog wel aangeboden via andere kanalen, zoals fysieke winkels of online platforms? En hoe zit het met de garantie en service voor huidige klanten? Op de laatste vraag weet ik zelf ook totaal nog geen antwoord. De eerste vragen leg ik hieronder uit.
Voor de community van consulenten en klanten is dit een tijd van onzekerheid, maar ook van mogelijkheden. Wie weet opent dit deuren naar andere merken of alternatieven.
Hoe wij als Tuppershop omgaan met deze situatie
Wij als Tuppershop hebben wel een beetje geanticipeerd op deze sluiting van de verkoop licentie en hebben in wat voorraad geïnvesteerd. En daarnaast zijn we al wat contacten op aan het doen in landen waar de verkoop wel doorgaat. En aan het onderzoeken hoe we het verder kunnen gaan inkleden. En zo heb ik nog wat andere geluiden gehoord van andere personen die het zelfde idee hebben of zelfs al uitvoeren.
Een stukje Tupperware geschiedenis
Tupperware begon ooit in de jaren 40 in Amerika en groeide uit tot een wereldwijd succes. Vooral in Europa werd het merk geliefd dankzij de innovatieve producten en het unieke verkoopsysteem. Maar de afgelopen jaren kreeg Tupperware te maken met toenemende concurrentie van goedkopere alternatieven en veranderende consumentenvoorkeuren. Zoals meer het online kopen van producten. En daar was Tupperware totaal niet op voorbereid. In mij opzien wel een beetje dom en naïef.
Mijn persoonlijke kijk op dit nieuws
Als iemand die nauw verbonden is met Tupperware, raakt dit nieuws (dat Tupperware verkoop in Europa stopt) mij persoonlijk en zakelijk. Het doet iets met je als een merk waar je zoveel tijd en energie in hebt gestoken, zo’n grote verandering doormaakt. Toch zie ik dit ook als een kans. Een kans om te kijken hoe ik mijn bedrijf anders kan in gaan kleden en hoe ik klanten nog beter kan bereiken en helpen met wat ze nodig hebben met mijn visie en kijk op de wereld en mijn kenwaarden. Voor mij blijft duurzaamheid en kwaliteit altijd op nummer één staan, en ik wil dat blijven combineren met mijn passie voor gezondheid en creativiteit. Misschien is dit wel het begin van een nieuw hoofdstuk – niet alleen voor Tupperware-liefhebbers, maar ook voor mij als ondernemer.
Wat vind jij van dit nieuws? Ben jij ook geraakt door deze verandering? Laat het me weten op social media of via de mail!
Pin deze afbeelding op Pinterest om dit artikel te bewaren